HARRI VEIJONEN: JUUTALAISSODAT

SAATTEEKSI

JOSEFUKSEN JUUTALAISSODAN HISTORIA ILMESTYI SUOMEKSI

Niinkuin profeetta Daniel Jerusalemin temppelin hävityksen 70 jKr. sisältävän juutalaissodankin ennusti ja Jeesus sitä ennustusta toisti, sota käytiin alkaen vuonna 66. Profeetta Danielhan ennaltatiesi yksityiskohtaisesti peräti kolme juutalaissotaa! Ensimmäinen 3,5 vuotta noin vv. 167-164 eKr., toinen noin 66-70 jKr. ja kolmas noin vv. 2011-2014. Toki nytkin lämmitellään niin että ahdistus kestää varsinaisesti seitsemän vuotta. Nyt kun juutalaissotaa toistavan viimeisen profeetta Danielin kertoman juutalaissodan alkuun oli vain seitsemisen vuotta ja lämmittelyyn 3,5 vuotta, vuosien 66-70 juutalaissodasta kertova Flavius Josefuksen kirja "Juutalaissodan historia" (WSOY 2004) saatiin suomeksi. Kirjan suomentaja on Pauli Huuhtanen.
Kustantaja on kertonut seuraavaa:
"Juutalaissodat alkoivat vuonna 66, kun roomalaisia legioonia lähetettiin tukahduttamaan juutalaisten kapina. Taistelu kasvoi pitkäksi ja veriseksi sodaksi, joka edisti entisestään juutalaisten hajaannusta. Flavius Josefus otti juutalaisena aluksi osaa kapinaan, mutta kääntyi roomalaisten puolelle jouduttuaan näiden vangiksi. Hän kirjoitti teoksensa Roomassa, imperiumin näkökulmasta. Silti Juutalaissodan historia on Jeesuksen ajan Palestiinan tärkein historiallinen lähde ja Uuden testamentin ohella niitä harvoja teoksia, jotka kuvailevat Herodeksen, Pontius Pilatuksen ja Vespasianuksen kaltaisia hahmoja. Vihdoin suomennettu Juutalaissodan historia on historiantutkimuksen perusteoksia. Se on värikäs, hyytäväkin kuvaus sodasta ja vallasta."
Kirjan hinta on yli 40 euroa, mutta Lappeenrannankin kirjastoon teosta on jo tulossa kaksin kappalein ja ensimmäinen varaus nimelle Harri Veijonen.
Josefuksen kirjoituksia englanniksi ryhmässäni: http://groups.yahoo.com/group/zipsonly/files/
Sivuni kuvin: Flavius Josefus, http://wwnet.fi/users/veijone/josephus.htm HV


ESIPUHE

KÄSISSÄMME MERKITTÄVÄ KIRJA

Kirjoja on niin paljon, että pitää harkita, minkä lukemiseen aikaansa uhraa. Olen maininnut mm. kirjastossani olevasta teoksesta "Matkalla Masadaan", mutta sitäkään en ole lukenut. Masadaan päättyy myös se kirja, jonka nyt olen saanut käsiini. Siihen teokseen varmasti "Matkalla Masadaan" kirjakin perustuu. Ettemme olisi kuulopuheiden varassa, on aina hyvä saada käsiinsä alkuteos. Alkuteoksen hävittämisessä kyllä edelleenkin ollaan mestareita. Esimerkiksi Altavista - ja MSN - hakupalvelimet kertovat minusta ja teksteistäni vain sen mitä muualta kuin näiltä omilta sivuiltani löytyy!
Käsissäsi on merkittävä kirja! Luet parhaillaan profeetta Harri Veijosen uutispäiväkirjaa seurakunnan ylösoton edellä. Kesäkuussa 2004 täällä aletaan käsitellä merkittävää kirjaa nimeltä Flavius Josefus: Juutalaissodan historia. Teos on nyt saatavissa suomalaisissa kirjastoissa suomenkielellä. Sen sisältö:
Josefuksen elämä ja teokset
Ensimmäinen kirja: Hasmonien ja Herodesten historia. Hasmonien (Makkabien) keskinäinen valtataistelu. Rooman vallan alku. Antigonoksen kapina. Herodes Suuri kuninkaana. Kesarean ja temppelin rakentaminen. Herodeksen perheongelmat.
Toinen kirja: Rooman maaherrojen aika. Sodan alku. Kolmas kirja: Rooman armeija kukistaa kapinaa. Neljäs kirja: Valtataistelu Jerusalemissa. Mm. Ylimmäinen pappi Ananuksen puhe selootteja vastaan. Viides kirja: Titus piirittää Jerusalemia. Kuudes kirja: Jerusalemin valloitus. Seitsemäs kirja: Sodan loppuselvittelyt. Masada.
Liitteet: Hasmonien dynastia, Herodes Suuren perhe, Jerusalemin kartta, Palestiina juutalaissodan aikana, Henkilöhakemisto, Paikannimihakemisto.
Henkilöhakemistossa myös sellainen kuin Antiokhos IV Epifanes, joka oli ensimmäisen juutalaissodan antikristus Tituksen ollessa toisen, ja Gorbasta tai EU:sta odotetaan kolmannen ja viimeisen juutalaissodan hyökkääjää. Tarkoitus on käsitellä Josephuksen teosta otsikolla TOISESTA JUUTALAISSODASTA KOLMANTEEN. Tämä oli sen esipuhe. HV 29. 5. 2004.


TOISESTA JUUTALAISSODASTA KOLMANTEEN, OSA I

Keisari Caligula oli tullut valtaan Josefuksen syntyessä, ilmeisesti vuonna 38 jKr. Kristuksen ristinkuolema oli tapahtunut hieman aikaisemmin. Josefus oli isänsä puolelta pappissukua ja äitinsä puolelta hänellä oli yhteyttä Hasmonien kuninkaalliseen sukuun. Josephus toteaa kirjansa "Juutalaissodan historia" alussa, että jotkut ovat kirjoitelleet tuosta aikansa suurimmasta sodasta, mutta että hän, Josefus Mattiaan poika, on ollut taisteluissa läsnä ja kertoo tapahtumien kulun oikein.

Kolme vuotta ja kuusi kuukautta, siellä sivulla 7 se löytyy. Turha väitellä. Josefus kertoo jatkossa lähemminkin, miten Antiokus Epifanes sen teki, piti hallussaan Jerusalemia säädetyn ajan. Siinä oli ensimmäistä juutalaissotaa noin vv. 167- 164 eKr. Sivulla 9 hän sanoo kertovansa lisää siitäkin, miten Titus halusi säästää kaupungin ja temppelin. Halunsa voi olla kolmannella ja viimeisellä Antikristuksellakin, mutta tulee toisiin aatoksiin.

Ensimmäinen luku, sivu 10. Ensimmäisestä Antikristuksesta eli Antiokhos Epifaneesta alkaa tarina. Mitään vastaavaa Raamatun jälkeen näistä historiallisista tapahtumista ei löydy. Antikristus-tutkijana ja tulevien tapahtumien selittäjänä lausun suuret kiitokset kirjan suomentajalle, Pauli Huuhtaselle, ja kustantajalle, WSOY:lle! Taitaa tälle sarjalleni tulla osia kymmeniä. Kokoan ne kyllä sitten yhteen, mutta näin päästiin alkuun. HV 10. 6. 2004


TOISESTA JUUTALAISSODASTA KOLMANTEEN, OSA II

Juutalaisten uskonnollisessa mittelössä n. v. 170 eKr. ylipappi Onias pääsi voitolle ja karkotti Tobiaksen pojat Jerusalemista. He pakenivat Antiokhoksen tykö ja innostivat häntä hyökkäämään Jerusalemiin.
Herää kaksi kysymystä: 1. Kuka innosti toista Antikristusta eli Titusta hyökkäämään Jerusalemiin? 2. Kuka innostaa kolmatta Antikristusta, herra Googia hyökkäämään Jerusalemiin?

Sikoja alttarilla. Antiokus laitatutti sikoja Jerusalemin temppelin alttarille. Titus hävitti temppelin kokonaan. Kolmannen Antikristuksen kauheasta hävityksestä Jerusalemissa Ilmestyskirja puhuu, että hän laitatuttaisi kuvansa temppeliin. Sen kuvan, jonka Johannes Ilmestyskirjaa kirjatessaan näki ja siitä näkemästään kirjoitti, että pään kuvassa oli kuin parantunut miekanhaava.

Mikä temppeli? Vieläkin syksyyn 2007 ja varsinkin kevääseen 2011 ehtisi tulla temppelivuorelle moskeijan paikalle juutalaistemppeli (MTV3: Uuden alun ennustajat, http://wwnet.fi/users/veijone/millennium.htm). Mutta olin tutkimuksissani päätynyt asiassa ensisijaisesti siihen näkemykseen, että Gorban kuva tulisi Jerusalemin ylimmällä paikalla sijaitsevaan Kristuksen Taivaaseenastumisen kirkkoon.

Juudas solmi ystävyysliiton. Sivu 11 Josefus kertoo lyhyesti Antiokusta vastaan nousseesta juutalaisjohtajasta, Mathias Hasmonin pojasta. Kuoltuaan tuo Mattias jätti vallan vanhimmalle pojalleen, Juudakselle. "Juudas oli ensimmäinen, joka solmi roomalaisten kanssa ystävyysliiton". Liitto solmittiin ikäänkuin YYA sopimukseksi, ja Hitlerinä pidettiin Antiokusta ja Saksana hänen Syyriaa. Epifanes hyökkäsikin uudelleen maahan, mutta Juudas vastaiskullaan voitti.

Antikristuksen kuolinhetki. Jerusalem sai takaisin pyhän olemuksensa, ja silloin Antiokhos Epifanes kuoli. Lause tuo mieleen, miten Jerusalem saa lopullisen ennekuviensa mukaisen Pyhän olemuksensa, kun Kristus palaa Jerusalemiin ja silloin myös viimeinen Antikristus kuolee. Raamatun sanoin, Herra tuhoaa hänet suunsa henkäyksellä, hänet heitetään tuliseen järveen.
Näin päästiin Josefuksen Juutalaissodan historia -kirjan tarkastelussa eteenpäin kolme sivua, sivut 10-13. Harri Veijonen 13. 6. 2004




TOISESTA JUUTALAISSODASTA KOLMANTEEN, OSA III

http://wwnet.fi/users/veijone/juutalaissodan_historia.htm
Edellinen osa 13. 6. 2004. Haku: Googlesta

Kohta 8.103 "Tämän jälkeen damaskolaiset, jotka vihasivat Mennaioksen poikaa Ptolemaiosta, kutsuivat avukseen Aretaan ja asettivat hänet Koile-Syyrian kuninkaaksi." Toi mieleeni 3. 8. 2004 E-S lukijakirjoitukset Halla ja Purola. Purolalle pitää vielä selittää, miten Palestiina on maantieteellinen termi, joka on merkinnyt ottomaanien imperiumin aikana Syyrian eteläistä maakuntaa. Halla tietää Arafatin tavoitteena olevan saada omaksi maakseen Israel Jordanjoesta Välimereen Palestiina-valtion nimellä. Purola valittelee, että Arafat sillä tiellä liian hitaasti etenee.
SOTAJOUKKOJEN YMPÄRÖIMÄNÄ. 5.61 "Antiokhos, joka oli vihoissaan Simonin hänelle aiheuttamista tappioista, johti sotajoukkonsa Juudeaan ja ryhtyi piirittämään Hyrkanosta asettuen Jerusalemin edustalle." Toi mieleeni Jeesuksen sanat, että kun näette Jerusalemin sotajoukkojen ympäröimänä, silloin tietäkää, että sen hävitys on lähellä. Raamattuhaku: Jerusalemin. Luukas 20:21. Asia oli siis jo kerran toteutunut, mutta Jeesuksen sanojen mukaan toteutuisi uudelleen, ja niinhän tapahtui toisessa juutalaissodassa. Kolmannessa juutalaissodassa, mikä päättyy Jeesuksen näkyvään paluuseen, Antikristus kuvineen pysyy Jerusalemissa eikä kaupunkia hävitetä vaan juutalaiset ajetaan sieltä pois.
ANTIOKHOS IV EPIFANES. Kohta 7.99 "Aleksanterille tuli jälleen levottomuuden aihetta. Sitä sai aikaan Antiokhos lisänimeltä Dionysos, joka oli Demetrioksen veli ja viimeinen Seleukoksista." Sivulla 24 ja 25 kerrotaan hänestä. Antiokhos IV Epifanes kiinnostaa meitä. Henkilöhakemiston mukaan hän on puheena sivuilla 7, 10-12, 478, 562 ja 571.
Sivulta 478: Puhuu ajasta n. 600 eKr., kun Babylonian kuningas piiritti Jerusalemia. Sidkia ryhtyi vastoin Jeremian profeetallisia ennustuksia sotimaan. Ei välttämättä ristiriitaa 2 Kun 25:7. "Entä sitten tämä: Kun Antiokhos lisänimeltään Epifanes oli leiriytynyt kaupungin edustalle ja oli pilkannut törkeästi Jumalaa. .. Kuka kutsuikaan roomalaiset sotimaan kansaamme vastaan? Eikö se ollut maan omien asukkaiden jumalattomuus?" Toi mieleeni Thoralf Gilbrantin toteamuksen teoksessa "Ennustukset toteutuvat 4" (1977), että "suuri syy Israelin ankaraan hätään lopun aikana on, että juutalaiset tekevät liiton tulevan Antikristuksen kanssa". Mutta tuohon liittoon, Jerusalemin valerauhaanhan maailma Israelin pakottaa, joten se ansaitsee Israelia suuremmat tuomiot.
HÄVITETTIIN TOISEN KERRAN. Sivulta 562-63: "Näin valloitettiin Vespasianuksen keisariuden toisena vuonna Gorpiaios-kuun kahdeksantena päivänä (26. 9. v. 70). Se oli vallattu viidesti aikaisemmin, mutta nyt toisen kerran myös hävitettiin. Egyptin kuningas Asokhaios (Sisak, v. 969 eKr., 1 Kun. 14:25) ja hänen jälkeensä Antiokhos (n. v. 170 eKr.), sitten Pompeius (Pompeius Magnus, v. 63 eKr. Ks. s. 33), ja heidän jälkeensä Sossius (v. 37 eKr. Ks. s. 78) yhdessä Herodeksen kanssa valloittivat kaupungin mutta jättivät sen tuhoamatta. Mutta jo ennen heitä Babylonian kuningas.. 1468 v. ja 6 kk. kaupungin perustamisen jälkeen. - Kuningas Daavidista, joka ensimmäisenä hallitsi kaupunkia, oli kulunut aikaa Tituksen suorittamaan hävitykseen 1179 v. (70-1179=1109?). Sen ensimmäisestä perustamisesta viimeiseen valloitukseen oli kulunut 2177 v. - Näin päättyi Jerusalemin piiritys."
Seuraavassa osassa Epifanesta sivulta 571, Pompeiusta sivulta 33 ja Sossiusta sivulta 78. HV 4. 8. 2004


TOISESTA JUUTALAISSODASTA KOLMANTEEN, OSA IV

JOSEPHUKSEN TEOKSET. Ryhmässäni http://groups.yahoo.com/group/zipsonly/files/ Josephus.zip ja osoitteessa http://www.ccel.org/j/josephus/JOSEPHUS.HTM kyseiset teoksensa englanniksi: Antiquities of the Jews (Juutalaisten muinaisuus), War of the Jews (Juutalaissodan historia), The Life of Flavius Josephus - Autobiography (Flavius Josephus omaelämäkerta), Flavius Josephus Against Apion (Contra Apionem. Flavius Josefus: Vastaan Apionia).
APION. Suomalainen tietosanakirja parhaimmillaan tietää, että Apion on kovakuoriaisia. Näin löytyi netistä ilmeisesti Spectrumiakin parempi tietosanakirja: http://www.fact-index.com/a/ap/apion.html. Sen mukaan Apion oli kreikkalainen historioitsija ja Homeroksen tulkki, joka syntyi Oasis:sa Libyassa, kukoisti ensimmäisen vuosisadan alkupuoliskolla. Eli hän oli syntynyt ennen 37 jKr. syntynyttä Josephusta.
RIEMUKAARI. Aiemmin sivuillani on mainittu, että Tituksen riemukaari katoaa tai jää ei palvonnan vaan pilkan kohteeksi. Sehän pystytettiin Forum Romanumille vuonna 81 ja kuvaa triumfiin osallistuneiden kulkuetta ja temppelistä ryöstettyjä pyhiä esineitä.

JAENUMEROT. Saksalainen Benedictus Niese julkaisi Josephuksen tekstit 1800-luvun lopulla ja niitä on edelleen saatavana Loebin kustantamina. Niese laati tekstiin jaenumerot, joita suomeksi käännetyssä kirjassakin noudatetaan. Englanninkielisessä nettiversiossa jaenumeroita ei näy. Toisen kirjan alku: " 1. NOW the necessity which Archelaus was under of taking a journey to Rome ... " Suomennos: " 1.1. Arkhelaoksen pakollinen matka Roomaan ... ." Suomennoksessa saisi olla väliotsikkoja kuten englantilaisessa käännöksessä, jotta paremmin tietäisi, mistä mikin kirja kertoo.

EPIFANESTA SIVULTA 571. 3.43 alkaa kiinnostavasti: "Juutalainen kansa on suuressa määrin levittäytynyt hajalleen yli koko maan piirin eri kansojen keskuuteen." Raamattuhaku: kaikkien kansojen sekaan. Josephuksen syntymän aikaan tapettu Kristus siis ennaltatiesi ei vain vuoden 70 tuhon yksityiskohtia vaan senkin, että "he kaatuvat miekan terään, heidät viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät." (Luukkaan evankeliumi 21:24). Pakanain ajan päättymistähän sitten laskettiin juutalaisten seitsenkertaisista tuomioista 2520 (7x360) vuotta jälkeen Baabelin vankeuden alkutapahtumien n. 606 eKr. (606+2520= 1914). Eivät Jehovan todistajatkaan niin pimeitä ole kuin pimeä maailma kilvan syyttää. Vuonna 1914 ei tullut maailmanloppua vaan pakanain aikain täyttymisen alku ennaltatiedettyine maailmansotineen, jotka ennaltatiedetysti johtivat Jerusalemin vapautukseen turkkilaisilta pakanoilta v. 1917. Vuosi 1917 oli ennaltatiedetysti tärkein vuosi jo Englannin suurimman profeetan, H. Grattan Guinnessin (1835-1910) mukaan, http://wwnet.fi/users/veijone/guinness.htm.
S. 571 Josephus kertoo, että siihen aikaan omasta maastaan karkotettuja juutalaisia oli eniten Syyriassa maan läheisen sijainnin vuoksi ja koska Antiokhoksen seuraajat sallivat heidän sinne turvallisesti asumaan. "Antiokhos, lisänimeltä Epifanes oli hävittänyt Jerusalemin ja ryöstänyt temppelin, mutta hänen jälkeisensä kuninkaat luovuttivat takaisin kaikki vaskesta tehdyt uhrilahjat ja antoivat ne (Syyrian) Antiokian juutalaisille asetettavaksi synagogaan."

POMPEIUSTA SIVULTA 33-34. Pompeius Magnus v. 63 eKr. Kaupungin edustalla Pompeius pani merkille, että muureja oli vaikea vallata. Muurien edessä pelottava vallihauta. Niiden sisäpuolella temppeli ja sekin erittäin vahvasti muurilla suojattuna. Silta yhdisti temppelin kaupunkiin. Pompeius hyökkäsi pohjoisesta. Täytti vallihaudan. Pystytti korkeita piiritystorneja täyttömaan päälle. Kivenheittimet karkottivat puolustajia. Pompeius ihmetteli, että juutalaiset eivät luopuneet jumalanpalveluksestaan edes heittokoneiden ampuessa. Piirityksen kolmantena kuukautena sai vihdoin yhden torneista tuhotuksi ja roomalaiset tunkeutuivat temppeliin. Josephuksen yksityiskohtaisia kuvauksia juutalaisten tappamisesta en katso aiheelliseksi toistaa vaan pidän juutalaisten vihollisia säälittävinä kusipäinä olivat sitten roomalaisia koiria ennen tai nyt.
SOSSIUSTA SIVULTA 78. Sossius 37 eKr. Pohjoispuolelta Sossiuskin hyökkäsi Jerusalemiin. Sossius avioitui piirityksen kestäessä. 9.345. "Häiden jälkeen Herodes palasi Jerusalemiin entistä suuremman sotajoukon kanssa. Täällä häneen liittyi Sossius." Sopii muistaa, että Flavius Josephus ei ollut juutalainen edes niin kuin seurakunta vaan luopiojuutalainen vihaten omaa kansaansa. Josephus sai kirjoituksilleen menestyksen ja suojelun, koska kehui tämän maailman helvettiin meneviä kuninkaita ja ihaillen kuvasi heidän hirmutöitään. Harri Veijonen 6. 8. 2004