3. ENSIN SOVITAAN JERUSALEMISTA

Kaarlo O. Syväntö oikein puuttuu Daniel 9:27 käännökseen sanoen "tehdä raskaaksi" pitää olla "vahvistaa" (VT:nkäännösvirheistä). Syvännön nuorempi tytär Mirja Ronning Jerusalemin Raamatuntutkijoineen kääntää parhaillaan VT:täheprean masoreettitekstistä. Savitaipaleen helluntaisaarnaaja pyysi taannoin Mirjaa tekemään suomennoksen Daniel9:27:stä. Käsitin sen nopeasti tehdyn suomennoksen olevan hieman sopimaton tulkintaamme. Mirja Ronning on ystävällisestilupautunut tekemään entistä huolellisemman käännöksensä. Mirjan sisar, Lilja Ben Kiki on ilmoittanut toimittajallekäsityksensä, että Daniel 9:27 puhuu Antikristuksen ajasta.

Kaarlo Syvännön vanhemman pojan, Olavi Syvännön suuhun on pantu väite (Ristin Voitto 6.10.94), että rauhanprosessissa"ennen pitkää kaikki kaatuu Jerusalemin kysymykseen". On tämä sitten haastattelun tehneen lehden toimittajanepätarkkuutta tai monille Israelin ystäville tyypillistä sokeutta olla uskomatta, että Israel joutuu sopimaan Jerusalemistakin, seon Jumalan ilmoituksen vastaista. Daniel 9:27 ja 2 Tess 2:4 koskevat Jerusalemia! Vaikka ennen Jerusalemista sopimistavielä tulisi kapinoihin kompastumisia, selkeään totuuden julistukseen kuuluu täsmällinen esitys ja tähän tapaan: ennen pitkääarmotalouskausi loppuu Jerusalemista sopimiseen!

Kaarlon ja Mairen toinen poika, Kalervo Syväntö uskoo Daniel 9:27:n Antikristuksen rauhanliittoon. Mutta hän levittääoppia, että seurakunnan ylösotto, kokoontuminen Herran luo yläilmoihin tulisi jo ennen rauhanliiton vahvistamista. Israelinystäväpiireissä maksutta jaettavassa Kalervo Syvännön vihkosessa "Israel ja iankaikkinen rakkaus" selitetään, ettei 2 Tess2:n alussa puhuttaisi lainkaan uskovien yläilmoihin kokoontumisen ajankohdasta! Vertaa Novum 4 s. 289-303 mm. "mitenAntikristuksen ilmestyminen voi olla merkkinä seurakunnalle, joka on jo temmattu pois?" Eli ei tietenkään ole ennenilmestymistä otettu pois! Seurakunnalla on aikansa!

Kalervo Syväntö on saanut vapaasti levittää oppiaan Suomen Vapaakirkossakin. Miten ovatkin siellä unohtaneet etevimmänopettajansa, edesmenneen Vilho Rantasen sanat: "Tessalonikan seurakunta oli suuren levottomuuden vallassa. Sen keskelläoli opettajia, jotka julistivat, että Herran Jeesuksen tulo oli aivan oven edessä..." (Lopun profetian sanoma s. 20). Paavalinkorjaava opetus käsittää myöhempienkin aikojen "milloin tahansa" julistamiset: Älkää antako heti (kreik. "takheos") vaanvasta sitten järkyttää (2 Tess. 2:1-). "Se päivä" on yläilmoihin kokoontumisen päivä, vaikka sitä nimitettäisiin Herranpäiväksikin. Eikä kokoontuminen Herran luo tule ennenkuin laiton "rauhaan" (1 Tess. 5:3, Dan. 9:27) ilmestyy (2 Tess.2:3)! Helluntailaisten Tapani Kärnän ym. on turha apinoida Kalervo Syvännön virheellistä julistusta, paljon muuta hyvääannettavaa kaikilla Syvännöillä on.

Tähän asiaan liittyy "pidättävät tekijät". Kalervo Syväntö sanoo, että maan suola, seurakunta pidättää, estää laittoman tulon.Tyypillinen helluntailaisjohtajienkin virhe. Sen sopimattomuus pitäisi huomata jo siitä, että käsitys ylentää ihmistä. Monetvarsinaiset tulkintamme vastustajatkin ovat paremmin selvillä pidättäjistä. Todellakin monikossa, pidättäjiä on kaksi:

1. Hän joka (maskuliininen substantiivi, Saarisalonkin käännös) keskeltä poistuisi (genetai, Novum 5 nr. 971), 2 Tess. 2:7,kun2. Se mikä pidättää, 2 Tess.2:6, "ettei luopumusta aiemmin tullut" , tuli (2 Tess. 2:3). "Nyt te tiedätte" (2 Tess. 2:6) tiesivättessalonikalaisetkin tästä kirjeestä lukemansa perusteella, ja vika on meissä, ellemme ymmärrä selvää kieltä. "Saatananpojan `pidättelijä´ ei voi olla kukaan muu kuin Kaikkivaltias Jumala" (Paavo Hiltunen, Seurakunnan viimeiset 3 1/2 vuotta s.38)! Ja Hän väistyy pidättämästä laittoman tuloa nyt kun kristikunta luopui. Ketkä esittävät vääriä nimiä Antikristuksestaerehtyvät vähemmän kuin nuo, jotka sanovat, ettei seurakunta laittoman tuloa näe. Näkeepä tulon jälkeen ilmestymisenkin!

Uuden testamentin ilmoitus laittoman "rauhasta ylösottoineen"( 1 Tess. 4:13-2 Tess. 2:3) on riittävä. Mutta kuten AapeliSaarisalokin opetti, kohta liittyy Daniel 9:27:ään. Siellä asia täsmentyy niin, että ymmärtäväisillä on näkemänsä perusteellamahdollista järkyttyä. Jo 1986 saadessani Herralta kutsun tähän tehtävään koin järkyttymisen niin myös ennustustenitoteutuessa lievempänä myöhemminkin. Järkyttyminen on siis luvallista ja oire siitä, että uskoo ja ymmärtää Jumalanilmoituksen. Ennen muuta sen, että ylösotto on fakta kunhan Jerusalemin sisältävä Lähi-Idän rauhansopimus on laittomanmukana ollen vahvistettu.

Vilho Rantanen opetti, että ylösotto osuu jonkin lopputapahtuman yhteyteen mainiten liiton vahvistamisen ohellaAntikristuksen nousun temppeliin, 2 Tess. 2:4 (Lopun profetian sanoma s. 78). Daniel 9:27 kertoo noususta temppeliin"lausetavalla" (E. Stake A. Hjeltin toimittamassa Raamatun tietokirjassa) "siggus somem", hävityksen kauhistus, missäkauhea hävittäjä lopettaa juutalaismenot Jerusalemissa. Jeesus ei tule pilviin noutamaan omiaan (Daniel 12:1) ennenJerusalemista sopimista, mutta ei hän tule paljoa myöhemminkään: nousu temppeliin tapahtuu ilmestymistä myöhemmin eikäylösotto voi tapahtua vasta silloin, koska enää ei sanota "rauha ja turvallisuus"(1 Tess. 5:3).

Temppeliin nousu on hyökkäys Jerusalemiin, juutalaisten karkotus sieltä ja iljetyksensä ylimmällä paikalla. Varmasti tuhotaanJerusalemissa oleva pienehkö juutalaistemppeli. Vaikka suuren temppelin rakentaminen aloitettaisiin ennen ylösottoa, olisiväärin opettaa odottamaan temppeliä eikä "rauhaa ylösottoineen". Varoitan temppelinodotusopetuksesta, mitä tekee mm.helluntailähetyssihteeri. Uusi suuri temppeli rakennetaan (Hes. 40-46) vasta kun ruhtinas Goog joukkoineen ja liittolaisineenon hyökännyt Israelin heimon kimppuun(Hes. 38-39), niiden, jotka asuvat Jerusalemissa muuria vailla turvallisina(Hes.38:11,14). Seppälän Heprea-Suomi sanakirjastani en löytänyt suomennokselle "muuri" vaihtoehtoja, mutta LänsimuuriJerusalemissa on temppelin jäännös.

Goog! "Sinä lähdet asuinpaikastasi pohjan periltä (linnuntie Jerusalemista pohjoisnavalle kulkee Moskovankin kautta), sinäja sinun kanssasi lukuisat kansat..."(Hes. 38:15). Kuka laiton Jerusalemiin hyökkääjä onkin, hän ilmestyy Jerusaleminnäennäisesti turvalliseksi tekevää sopimusta vahvistamaan juuri ennen kuin Herra ilmestyy pilviin. Tästä on kysymys ja oikeinpiispa Aimo T. Nikolainenkin on sanonut: "hänen ilmestymisensä on Kristuksen ilmestymisen varsinainen edellytys" (UT:ntulkinta ja tutkimus s. 294. WSOY 1971).

1995 julkaistusta kirjasta internetissä myös viimeinen luku, SAAVUTA 1335 PÄIVÄÄ

Koko kirjaa saatavana postituskuluja vastaan
H. VEIJONEN
Sulkutie , 53420 LPR