Tämä sivu otettu käyttöön otsikolla KYSY VEIJOSELTA 27. 4. 2001

KYSY HARRI VEIJOSELTA
Lukija: Tulipa tässä lueskeltua taas sivujasi ja mieleeni putkahti että voisit laittaa sivuillesi jonkinlaisen "Kysy Veijoselta" osion, jossa juuri voisi kysellä mielipidettäsi lopun ajoista ja tapahtumista jne. Jos vielä laittaisit linkin kyseiselle sivulle näkyviin hyvin niin varmasti kysymyksiä ilmaantuisi ja tälläistä sivua olisi mielenkiintoista lukea.
Vastaus: Kysy Veijoselta-palvelu on olemassa kaiken aikaa. Hyviin kysymyksiin olen vastannut lähinnä päivittäisissä uutisissa. Toki on olemassa muitakin sivuja mm.: gallery3.htm, johon nyt viitataan sivun ylälaidasta otsikolla "Kysy Veijoselta". Kiitos! HV.

KYSY:

KYSY:


Vanhempia:

Tällä sivulla vastaamme kirjeisiinne:

ERKKI Onkamosta kysyy "Haluaisin kysyä teiltä HV muutamia mieltäni askarruttavia Raamatun kohtia
Ensiksi, Heb 10:25. Miten te tulkitsette tämän kohdan onko uskovan käytävä joka ainoassa kokouksessa mikäli mahdollista.
Vastaus: Kysymyksenne muodosta päätellen olette (olleet) kiinni jossakin kirkossa tai muussa lahkossa.Kirkothan vääntävät kyseisen kohdan varoitukseksi olla jättämättä omaa kirkkoaan, lestadiolaisilla ym. kentiesolla jättämättä ainoatakaan johtajiensa järjestämää kokousta. Novumkin kääntää (kirjan tekijöiden tulkintaa paremmin):"Ei jättävinä kokoontumista itsemme, kuten tapa joillakin, vaan kehottavina (kokoontumaan) ..." niinkuin kehotammekin. Jakeen loppukin vahvistaa, että on puhe meistä(ylösoton) päivän lähestymisen näkevistä ("rauha ylösottoineen tulee"). Alussa meuskovat upotuksen (lahkoihin liittymättä) ottaneet todella kokoonnuimme päivittäin (Ap 2:41) ja päivittäinHerra lisäsi jäseniä seurakuntaan, ekklesiaan (Ap 2:47). Seurakunnanjäseninä etsimme omalla alueellamme toistemme seuraa mahdollisimman usein (jaevankelistat ym. tekivät vierailuja kauemmaksikin).
Toiseksi, Ef 4:14. Mitä tämä tarkoittaa nykyaikana esim. arpapelit, ovatko lotot yms. uskoville luvallisia?
Vastaus: Paavali puhuu ettemme saa olla erilaisten oppien heiteltävinä kutenne jotka eivät ole varttuneet. Sananmukaisesti "opetuksen noppapeleissä",kohdassa ei siis puhuta rahapeleistä mitään. On kirjoitettu: kaikki on luvallista vaan kaikki ei ole hyödyksi. Ajan ja rahan tuhlaamista tulee siis välttää, muttayleisestä kiinnostuksesta johtuen internetissäkin kerron miten voi vähän lototajos yleensä lottoaa. 36 mk:n systeemilläni kuuden viimeisen viikon aikana kolmenaviikkona tullut voitto (!), mutta silti olen hieman häviön puolella, mikäpä olisi ilmaista.
Kolmanneksi, Ef 6:10-18. Miten me voimme nämä asiat omistaa?
Vastaus: Kirjoituksista päätellen se on jatkuvaa pukemista, taisteluun varustautumista.Viittaan Novumin selitykseen.
Lopuksi kysyisin armolahjoista millä tavoin voi tulla tuntemaan nearmolahjat mitkä esim. on itselle mahdollisia.
Vastaus: Armolahjat ovat moninaiset, muttailmeisesti tarkoitatte ihmelahjoja (1 Kor 12). Rakkaus on suurempi kuin mikään ihmelahja, mutta sitä yleensä hokevatseurakuntaa ja totuutta vihaavat kirkkojen jäsenet, joilla ei lahjojakaan ole.Mielestäni teillä on edellytyksiä saadajoitakin ihmelahjoja, koska asenteenne on nöyrä "itselle mahdollisia". On nimittäinniin, että kansanparantajat sun muut itselleen ihmetaitoja hakevatvoivat toimia saatanan asialla toisin kuin te, miksemme sanoisisinä, hyvä ystävä! Yleisin ihmelahja on itseä rakentava taito puhua kielillä ja uskon taidonolevan kaikilla, jotka ovat ns. täyttyneet Pyhällä Hengellä kerran puhuenraamatullisesti (Ap 2:4). Toki kaikkiaihmelahjojaan pitää harjoittaa, jotta ne (paremmin) toimisivat. Voi olla, ettäsinulle on tulossa joku suurempi(kin) taito. Lahjan antaa Herraniinkuin tahtoo ja "mikä sinulle on mahdollista" antaa. Pyrkikää osallisiksiparhaimmista armolahjoista, sanotaan seurakunnan jäsenille (1 Kor 12: 31).

- - -

- -

-

- -

-

MARKO INTERNETISTÄ KYSYY: LUOPUMUS VAI HERÄTYS?

Tevehdys Harri.

Esitän sulle taas kerran kysymyksen.
Näinä päivinä puhutaan paljon suuresta herätyksestä. Toisaalla puhutaanmyös paljon Jeesuksen Kristuksen tulosta hakemaan omansa (seurakunnanylösotto), ennen vihan aikaa.
Raamattu kuitenkin sanoo, että ennen seurakunnan ylösottoa tulee suuriLUOPUMUS. Siten suuresta herätyksestä ja seurakunnan ylösotosta ei voijulistaa, että ne tapahtuisivat yhtäaikaa?
Terveisin Marko - Vastaus:

Siis voiko luopumus ja herätysolla yht´aikaa?

Juuri ennenylösottoa todella on luopumus (2 Tess 2:3)! Tämä onselvä asia (sinullekin toisin kuin 98%:lle suomalaisia)!

Mitä luopumus on? Portto kai sanoisi: sitä, että siitä onlähdetty! Jotakin järkeä sentään ThoralfGilbrantin selityksissä "Ennustukset toteutuvat osa 2" mm. täytyyolla ollut jotakin (totuutta), mistä luopua. Koko 2000 vuotinenhistoria on luopumuksen ja vainojen historiaa. 2 Tess 2:3:ssa on kysymys luopumuksen huipusta, suoranaisesta kapinastaJumalaa vastaan eikä Herra salli itseään pilkata! Tuomio tulee aivan varmastija se tulee pian! Olen jopa esittänyt kongreettisesti: Väistyy pidättämästä(2 Tess 2:6) laittoman tuloa kun silmäteränsä puhkaisemisesta,Jerusalemin jakamisesta aletaan neuvotella. Gorba tulee takaisin!

JÄÄMME LUOPUMUKSEEN ILMAN HERÄTYSTÄ

Olet tavallaan oikeassa, että herätys ja luopumus ovat ikäänkuin vastakohtia.Luopumus ja herätys ei tietenkään voi olla samassa henkilössä yhtäaikaa ainakaan täydessä mitassaan!Herra ei kuitenkaan kirjoita "löytäneekö uskoa palatessaan" tarkoituksella ettei löytäisikään.Koko raamattu on hyödyllinen opetukseksi ... .
Antaisiko seurakunta palkinnon herjaaja Hannu Taanilalle?
( taakseARKKIPIISPAPELISSÄeteen
arkkipiispa antoi palkinnon toimittaja Taanilalle 13/1 97 (Sana 3/97). SATA MARKKAA parhaalle kirjoitukselleaiheen liepeiltä, eihän kirkon palkintoja voi ottaa edes vitsinä. Kaikki kirjoituksetpalkitaan kunhan tulevatemail tai PL 57, 53101 LPR helmikuun loppuun mennessä!Saat kirjoittaa huumoria tai vakavaa tekstiä haluamasi määrän
).

Vaikka huomaisimmekinarkkipiispan edustavan luopumuksen huippua, luopumus on meissä muissakinenemmän tai vähemmän! ME TARVITSEMME HERÄTYSTÄ, millä luopumusmeistä katoaisi! HERÄTYS näyttäisi jo tämän mukaan olevan LUOPUMUKSENpoistaja koskien tietenkin vain niitä, jotka eivät jää luopumukseen vaanelävät herätyksessä. Ilmeisesti vielä yhtä SUURESSA HERÄTYKSESSÄkuin muut jäävät luopumukseen, hokemaan rauhaansa opettaen toisiaheräämään! Mitä tulee sinunkin kysymääsi Toronton siunaukseen herätys ei tietenkään ole sama kuin jokusiunauksen tai herätyksen nimellä kulkeva lahko. Herätys toimii yksilötasolla ja on tarkoitettulujittumaan joukossa.

RAAMATTU TUNTEE HERÄTYKSEN YLÖSOTON EDELLÄ

Ennalleenasettamista on tapahtunut jo pitkään. Seurakunnanloppuhistoria olisi pienimuotoista kuin alussa, muttayhtä väkevääkin! Luopumuksen keskellä se ei saavuta Jumalan toivomia mittasuhteita, vaikka Hän tekee osansa: lähettääviimeisinä päivinä (parast´aikaa) Henkensä kaiken lihan päälle... . Ja yhdennellätoista hetkellä monet viimeiset tulevatmukaan (Matteus 20:6-16)!

AINAKIN SUOMESSA!!

Sakarja 6:8 paikkeilla ilmenee selvästi että on kysymys ainakinSuomesta seurakuntakaudenloppupäivinä. Sama sanankohta on ollut Helsingin yliopistonsinetin leimassakin (vai onko vieläkin?)! Saarisalo vanhoilla päivillääntulkitsee (Sydämeni asioita s. 88) että tulisi vain tuomio.Tuomion hevoset kuitenkin tuovat niinkuin on kirjoitettuHerran Hengen herätyksineen ja tuomio tulee yhtä varmastiheti perässä. Seurakuntakauden lopun sanoma onmaailman selvimmin (!) julistettu Suomessa ja Lappeenrannassa, jottatäällä tulee herätyskin, kieltämättä kaksikin:

SUOMEN HERÄTYKSET 1998 TIENOILLA

Jo 1986 lähtölaskentaennustuksessani julkisestikin lehdissä kirjoitin:"jotakin siitä hysteerisestä parannuksenteosta, mitä koettiin jotuhatluvun vaihteessa". David Wilkersson on ennustanut lähes miljoonansuomalaisen tulevan viime päivinä uskoon! Siitä mainitsin Etelä-Saimaassa(kun vielä sai puhua) maksullisessa ilmoituksessa vuodenvaihteessa 1995-96.Olen velvollinen tekemään oman osani niiden hyväksi, jotka haluavat vihan ajastapelastua. Toivon, että tämän lukee joku rikas lappeenrantalainen ja antaaliiketilansa seurakunnan käyttöön edullisesti. Sillä toinenkin herätys tulee:

Vaikka ensimmäinenkin jää hysteeriseksi ja lyhytaikaisksi, voidaan kuitenkinpuhua "nauruherätyksestä", monet viimeiset nauravat ja iloitsevat Herran luonaaina (1 Tess 4:18) kun kääntyivät viime hetkellä. Mutta ne, jotka eivätkuulemastaan selvästä sanasta varteen ottaneet kyllätietävät mitä tapahtui kunihmisiä katosi joukoittain yläilmoihin pimeimpien väittäessä nytpä Jerusalemissakinrauha! Heidän herätyksensä on ITKUHERÄTYS! En tiedä voiko siitä monikaanpelastaa sieluaan taivaaseen - hyvä tämäkin herätys kun sopii yrittää! - mutta varmaa on, että TUOMIO tuleepuolentoista kuukauden sisällä siitä kun seurakunta lähti. Rakas kotikaupunkinituhoutuu ydiniskussa niinkuin kirjoitin kaupunginhallitukselle. Ja niin olisiLappeenrannan koko elinaika YHTÄ VAILLE 350 vuotta! Amen.
Lappeenrannan profeetta.

- - -

- -

-

SEURAKUNTA EI OSALLISTU HOMOUSKESKUSTELUUN

Sähköpostissa tullut viesti, että meidän tulisi sallia homopapitja homojen vihkiminen. - Vastaus: Emme milloinkaan ole sitäkäänvastaan olleet! Seurakuntahan ei puutu siihen, ettäkirkossa on homopappeja niinkuin arkkipiispa25/1 -97 julkisesti myönsi olevankin. Kaikki homot kirkkoon!Ja luonnollisesti kirkko palveleejäsenistöään. Ellei palvele, sekään ei kuulu meille.Seurakunnassa ei ole eikä tule tarvetta palvella homoja."Homo voi muuttua" tieteellinen artikkeli oli Lasten Ystävä-lehdessäjo 1980-luvun alussa. Lehteä saa pyynnöstä maksutta. Kirkko ei hyväksyseurakunnan julkaisuja eikä ole tarviskaan. Vastaavastikirkolla ei ole asiaa puuttua seurakunnan opetukseen! Luulisi asiantulleen harvinaisen selväksi. Mitä tulee avioliittoon,olemme tuloksetta vaatineet, että valtio hyväksyisi miehen ja naisenilmoituksen milloin ovat elinikäisen liittonsa alkaneet.Raamatullista avioliittoa on luterilaisessa Suomessa kuitenkinnimitelty jopa susipariksi.

KÄÄNTÄKÄÄ MINULLE KIRJOITUS MONTANUKSESTA, KIITOS!
Subject: Re: Page containing info about Montanus Date: Tue, 22 Apr 1997 22:51:49 -0700 From: Harri Veijonen Organization: kirkkoihin kuulumattomat To: Philippe LEBOURG CC: veijone@kareltek.fi References: 1Philippe LEBOURG wrote:>> Hello !>> I really am sorry not to be able to write to you in your native language> but I can't read it or write it, not having learned to.>> I am french and was looking through WebCrawler (URL> http://www.metacrawler.com/ --free advertising--) for information about> Montan (Montanus) and montanism. It seems your page at URL> http://www.kareltek.fi/~veijone/nos1900.htm should be one of the most> promising in the web on this subject, so that I am quite disappointed> not to be able to read it.> Could you be so kind as to translate it in one of the languages I (or> relatives) speak : french, english, german, dutch, spanish, italian, or> -if you yourself found the info in a foreign language book- give me the> reference of this book.> Thank you fo the help you can provide.>> Best regards.> Ph. LebourgMONTANUS, 170 jKr. Montanolaisuus liikkeen nimi juontaa henkilöstänimeltäMontanus. Hän oli kotoisin Fryygiasta, Vähä-Aasiasta. Vuonna 156 tai 170Montanustäyttyi Pyhällä Hengellä ja alkoi saarnata maallistumista vastaan.Montanus oli profeetta.Liikkeestauml;auml;n tunnetaan kaksi naisseuraajaakin, Maksimilla jaPriskilla, jotkasaivat profetoimisen lahjan. Montanolaisuus levisi voimakkaastiVähä-Aasiassa jamyöhemmin mm. Pohjois-Afrikassa. Liike tunnetaan myös vanhalla ajallaRanskassa jaItaliassa. Pohjois-Afrikassa montanolaisuus tunnettiin ainakin vielä400-luvulla ja liikkeenkannattajia nimitettiin tertullianisteiksi, katso Tertullianus.Montanolaisten päävastustajaoli Rooman kirkollisen seurakunnan presbyteeri Gaius, joka kielsiJohanneksenevankeliumin ja Ilmestyskirjan arvovallan. Varmasti tiedetään väärinymmärretyksiMontanuksen opetus siitä, että hän olisi joku Lohduttaja, Pyhä Henki, kunhän opetti, ettäPyhä Henki on Lohduttaja ja helluntaina alkanus aika tätä lohduttajanaikaa.Montanuksen kuten muidenkin varhaisen ja keskiajan seurakunnan jäsententoiminnastatäytyy tehdä päätelmiä paljolti vastustajiensa kirjoituksista. Kunvainoajat väittävätMontanuksen hirttäneen itsensä, totuus on, ettei Montanus kuollutluonnollisella tavalla.Montanus opetti Jeesuksen seuraamista eikä seuraaja ole Herraansasuurempi. Vielänykyisinkään kerrottaessa milloin missäkin päin joidenkin tehneenitsemurhan kirkon javaltion "suojellessa", eivät asiasta tiedottajat välitä siitä, ettei"murhan" tehneenperiaatteisiin kuulunut itsemurha vaan Jeesuksen seuraaminen. VastustajatsanovatMontanuksen saarnanneen, että Jeesus tulisi perustamaan valtakunnanFryygiaan.Niinhän Hän tuleekin, eikä vain Vähä-Aasiaan vaan koko maan päälle.KirkkoisäIrenaeus ( n. 140-202 jKr.) oli mukana aikansa herätyskristillisyydenvainoamisessa.Toisen vuosisadan alkupuolella luopumus ei vielä ollut ehtinyt levitäkaikkialle eikä edetävarsinaiseksi syrjähypyksi Kristuksesta kuninkaaseen. Vielä noin vuonna120 kirjoitetunDidaken (Kahdentoista apostolin oppi) mukaan "profeetoilla on edelleenkunnioitettuasema". Virkapappeuden myötä 200 jKr. tienoilla asia oli jo toisin.Eusebiuksenkirkkohistoriakin kertoo Montanuksesta ja herjaavat kuvaukset sopivatsellaiseenhenkikasteeseen kuin alkuseurakuntakin kielilläpuhumisineen ensimmäisenähelluntainakoki. Innokas Herran tulon odottaminen kuului Montanukselle. Ainaseurakunta onodottanut "kunpa Herra jo tulisi". Nyt odotetaan Herraa tulevaksi, koskaviimeistamerkkiä tehdään jo!It is in finnish.YoursHV
Harri VeijonenThank You!I had understood it is finnish. I can NOT read finnish !Help ! Hilfe! Aiuto ! A l'aide!Ph. LEBOURG

PIENIKIN LAHKO LIIAN SUURI

"Hei! Olen Turkulainen insinööri opiskelija..." ja kysyn:1. Ketä Harri Veijonen on ja mikä järjestö on kotisivujen takana?
2. En tiedä mitä sivuilla yritetään viestittää ja mikä niiden tarkoitus on?
3. Sivuista ei tahdo selväjärkinen saada kirveelläkään selvää. Suosittelen, että uusien sivujen luomiseen käytetään tervettä järkeä!!!! Itse en kuulu valtion kirkkoon, mutta kirkkoon kuitenkin. Hyvää syksyn jatkoa! Sami.

Sami kirjoitti paljon muutakin, mutta kysymyksensä oli yllä. Vastaan:

1. Kovin huolellisesti et ole sivuja selannut, eikä kannatakaan selata vaansäännöllisesti käydä tallentamassa. Toki selaamallakin pitäisi selväjärkisenhuomata, ettäosoitteessamme on kirkkokuntiin kuulumattomien uskovien valtakunnallinenseurakunnallinen kokonaisuus. Allekirjoittanut hoitaa tätä kokonaisuuttaomana kotisivunaan, mistä johtuukin monet puutteet ja vajavaisuudet kuinmyös jotkut erityispiirteet mm. keihäänheiton mukana olo. ST:n uutisissakin mainittu valtakunnallisista kokoontumisistamme ja siitä,että kotisivuni palvelee mainittua "kirkkoihin kuulumattomia". Muttaseurakunta ei ole mikään kirkko eikä järjestö, joten jäsenet olemmekukin oman paikallisseurakuntamme (kirkkokuntien ulkopuolella) jäseniä.Taitaa olla pienessäkin lahkossa vaikea tajuta, että sekin lahko on ulkopuolella sen, mistä UT käyttää termiä "ekklesia", seurakunta. Juuritästä "he eivät tiedä mitä tekevät", vaikka olisivat kuten sinä vuosiauskossa olleet, katson parhaimmaksi esitellä hieman laajempaa kokonaisuuttamm. helluntailainen Sari Essayah, kuin varsinaisesti seurakunnaksi nimittämäämmekuuluu. Toki ns. universaalinen seurakunta sisältää kaikki uskovat maailmassa.Paikallisseurakunnaksi katson vain sen, mitkä ovat ottaneet uskovana upotuksenja keskinäisessä yhteydesä haluavat vaeltaa! Sellainen oli seurakunta alussa( Ap 2:41) eikä seurakunta miksikään muutu, vaikka luopumuksessa on kehittynytseurakunnan pahin murhaajakin, paavin johtama kirkko. Vähemmänkin luopuneetpienemmät kirkotkin yleensä vastustavat seurakuntaa ja sen rakentajiaja työtämme saattaa (yksi) seurakunta valmiiksi kullakin paikkakunnalla!

2. Turussa on kirkkoja monen moisia, joten en tiedä onko kirkossasi opetettumikä seurakunnan tehtävä on, mitä sivuillamme "yritetään viestittää ja mikä niiden tarkoitus on"? Esimerkiksi lestadiolaisuudessa yleensä katsotaan, etteiheidän tehtävänsä ole evankeliumin levittäminen. Lestadiolaista taustaa olen kuullutolevan Etelä-Saimaan 1996- päätoimittajallakin, ja ensitöikseen hän poisti seurakunnanseurakunnalliset ilmoitukset, joissa niissäkin päätehtävä oli kuten sivuillamme on:Evankeliumin levitys!! Omien valheidensa levitystä eräs maallinen työtoveri nimittiilosanomaksi, mutta seurakunnan sivuilta selviää, mikä ilosanoma on! Ja siihenkuuluu myös totuus Kristuksen paluusta, mikä kotisivullani kieltämättä on korostuneestikinesillä omien taipumusteni ja kirkkojen asiasta alhaisen tietämistason vuoksi.

3. Ei saa kirveelläkään selvää se on varma. Mutta jos itse suostut rakastamaan totuudessaluopuen kirveestä, ehkäpä jotakin varsinkin uudistetuilta sivuiltamme voi oppia. Ja oppiihan sitä, jos seurakunnan opetusta haluaa kuulla. "Kenellä on korva, se kuulkoon!" Muttei oppi mitään hyödytä, ellei sitten tule uskon ja upotuksen kautta seurakuntaan.Uudestikastajia seurakunnassa ei olla, eli jos lahkossasi olet uskovana upotettu, riittää,kun ilmoitat pieneen lahkoosi, että sekin on liian suuri sinulle, seurakuntalaiselle!Tervetuloa seurakunnan yhteyteen!
Harri Veijonen
(18. 10. 97)

PS. Turkuun tarvitaankin insinööritasoista voimaa kaikella kunnioituksellasiellä jo toimiville nimeään mainitsemasta kieltäville veljille. Sinä sentäänuskalsit kertoa nimesi, mutta tavan mukaan sukunimi jätetään toimituksen tietoon.Pääsivun loppuun lisäys erikoisesti Sinulle!

20.10. Sami antoikin rakentavaa palautetta mm. miten mielestään edelleen pitäisisivujamme kehittää. Mutta esimerkiksi toivomukseen, että hengelliset ja maallisetsivut tulisi paremmin erotella toisistaan, on vastattu jo sivulla kirkko, mikä on hyväksynyt paholaisesta lähteneen ilmiön, että kaikkihengellinen on suljettava omaan karsinaansa, jolloin sitä ei kukaan kuulisi.Näin esimerkiksi kuuroille korville valui 1980-luvun alussa radioon tekemänivalitus, miksi hengelliset lastenlaulut on poistettu lasten lauluja-ohjelmasta.Päinvastoin kaikille hengellisille sivuillemme pyritään laittamaan maallinen Lappeenranta, henkilö- tms. kuva,jotta se houkuttelisi ulkopuolisiakin lukemaan kaikkea seurakunnallista asiaa!

Hei! Olen seuraillut sivujasi. Niistä ei aina tiedä, ovatko ne vakasti otettavia vai perustuvatko niiden tarinat outoon huumorintajuun. Olen ollut havaitsevani kaiken eriskummallisuuden taustalla myös pyrkimyksen löytää aidon Jumalan tahdon ja sita arvostan suuresti.
Kirjastoista löytyy John MacArthurin kirja Totuus kielillä puhumisesta. Siinä kirjoittaja tietää kertoa, että kielillä puhuminen ei ole Jumalasta. Hän perustaa käsityksensä kreikan sanaan "pao", joka vastaa 1938:n käännöksessa sanaa "lakata". Kirjoittaja tulkitsee alkukielen sanan tarkoittavan nimenomaan sitä, etta kielillä puhuminen lakkaa pysyvästi apostolisen ajan jälkeen ja sen jälkeiset ilmiöt ovat lihallista homppaa tai Saatanan vaikutusta. Mikä on Teidän mielipiteenne? (Huom. En kysy mikä on totuus, jota ko. baptisti veli tietää julistaa).
Korostastatte upotuskastetta sivullanne ja kerrotte avoimesti sympatioistanne Helluntaiseurakuntaa kohtaan (tai ainakin Ristin Voiton julkaisuja kohtaan). Huomaan kuitenkin, etta helluntaiherätyksen kotisivuilla annetaan ymmartää, että liike olisi alunperin hyväksynyt ns. lapsikasteen. Millaisia tuntemuksia tämä herätää Teissä? Minne kastamattomat lapset joutuvat, jos he kuolevat nuorina ja ymmartamattominä ilman oivallusta kasteen tarpeellisuudesta? Perustele näkökulmasi.
Terveisin,Kari 

Kiitos mielipidetiedustelusta! Vastaan tämän kerran:
Kielilläpuhumista on ainakin kolmenlaista.
1. Kielilläpuhumista tapahtuu saatanankin voimasta! Esimerkiksi muinaistenlappalaisten tiedetään käyttäneen okkultistista puhumista. Ei todellakaanollut valoa Suomessa ennen miekkalähetystäkään.
2. Ihminen itse voi mumista mitä sattuu eikä sitä pidä tuomita vaan näinohjata, jos henkilö on hengestä syntynyt kilvoittelija.
3. Raamatullinen kielilläpuhuminen
A. Kielilläpuhuminen mitä tarkoitat oli alussa seurakunnassa. Seurakunnassase on edelleenkin, mutta toki joihinkin kirkkoihinkin sitä on aivanoikeassakin muodossaan tullut.
B. Kielilläpuhuminen lakkaa, se on varma! Eihän sitä ole Raamatun mukaanannettukaan kuin seurakuntakaudeksi. Kohdassahan (1 Kor 13:8-10) selvästipuhutaan maan päällisen vaelluksemme ajasta. Taivaassa täydellisinä ei tarvita minkäänlaisia vajavaisia ihmelahjoja. Mitä tapahtuu ensi vuosituhannellamaan päällä, se jää nähtäväksi.
C. Tietääkseni kaikki baptistit eivät usko, etteikö kielilläpuhuminenkuuluisi koko seurakuntakauteen. Jehovan todistajat kyllä ovat ehdottomastisitä mieltä; kuinka seurakunnallista kielilläpuhumistavoisikaan tapahtua heidän joukossaan!
1900-luvun henkilöissä, varsinkin alussa kerron omastakin kokemuksestani jasiitä, miten asiassa alkuperäiseen päässeet tai palanneet uskovat suljettiin kaikista kirkoistaja liike nimettiin helluntai-nimellä. Ja että Suomessa oli aluksi kaksi pääryhmittymää,nyttemmin yksi suuri ja monta pienempää lahkoa.

Opit kasteista kuuluu Kristuksen opin alkeisiin. Kun alkeet tulee Raamatun mukaanjättää, se ei tarkoitasitä, että ne unohdetaan vaan olisivat automaatio-tasolla, ajat sitten koettuja, läpikäytyjä,hallittavia asioita!Henkikaste tunnettiin merkistä kielilläpuhuminen, ja muuta vesikastetta seurakunnalla ei olekuin upotuksen ottaminen. Kuka tahansa upotettu uskova sen voi toiselle antaa. Pappienvauvoille toimittama pakkokastelu ei ole pelkkää hölynpölyä vaan suurin estesille, että ihmiset tulisivat uskoon ja ottaisivat upotuksen! Alussa otettiin upotus japysyttiin keskinäisessä yhteydessä. Ketään muita yhteyteen ei kuulunut eikä mielipiteidenvuoksi erottu yhteydestä perustaen omia "seurakuntia"!

Helluntaiyhdistysten lapsikasteen hyväksyminen ei herätä minussa mitään tunteita. Suurinosahan Suomessa siihen tuli luterilaisesta perinteestä. Nyt ns. helluntailiikekinomaa paljon sukupolvien perintöä ja varsin luterilainenhan pääyhteisö Suomessaon. Raamatullisen seurakunnan jäsen ei voi olla jäsenenä missään kirkossa tai vastaavassa seurakuntaa hajottavassa yhdistyksessä. Jotkut helluntaiyhdistyksen jäsenistä ovat siirtyneet ev.lut. kirkkoon esim. ansiotyön toivossa. Aivan väärin se on, muttei sen pahempaa kuin muukaan totuudesta luopuminen vastaavilla verukkeilla.
Olen saanut postia mm. siitä, että pikkulapset menevät helvettiin, jos heitä ei olevauvana ripoteltu. Toisaalta tunnen Lappeenrannastakin luterilaisia, jotka on kastettu elihe ovat kirkkonsa opin mukaan uudestikastattaneet itsensä! Vauvoilla ei ole pienintäkään hätää saada vettä päähänsä, voi epäpyhä hätäkastelu! Kun Raamattu opettaa, että pikkulapsetkin voisi tuoda Jeesuksen luokse, onko Jeesus jokuJordan, mihin lapset kävelisivät? Uskovia kastettiin perhekunnittain, ja niin voidaan tehdä nytkin, toistan: uskovia!
Parannuksen eli mielenmuutoksen tekemisestä oli kysymys. Aivan eri asiamonilla lapsilla oleva lapsenuskonsa, ja voi sitä, joka vietteleeyhdenkin heistä! Osmo Pöysti kirjoittaa kirjassaan, että jos toinenkin vanhemmista onuskossa, pikkulapsensa pelastuu. Kieltämättä epäilen, että kaikki pikkulapset pääsisivätylösottoonkaan. Ei minunkaan mielipide saa ohjata mihinkään suuntaansuhtautumisessa seurakuntalaisten kasteeseen. Emme voi tietää kaikkea, mutta upotuksen otto-käskyn tiedämme Kristuksen tien toisena alkeena, askeleena. Kärjistetysti:ev.lut. kirkossa voi ottaa ensimmäisen askeleen, baptisteissa toisen, helluntailaisissakolmannenkin, mutta annas olla, jos etenet pitemmälle! Jumala kuitenkin vetää rajan puoleenväliin ehdokkaita (Mt 25)?
Miksi vastustaisin selvää Jumalan tahtoa: eroa kirkosta,ota upotus, jne.! Eivät nämä ole ainoita tekijöitä kaikessa totuudessa, mutta luulisi Sinullekinolevan paljon helpompia toteuttaa kuin monet muut "ei-lihalliset hommat". Toivottavasti et kiellä totuuden olemassaoloa näissä kysymyksissä. Raamatun mukaan Pyhä Henki johtaa kaikkeen totuuteen! Minun ja arkkipiispan opetukset saattavat olla jopa täysin vastakkaiset. Ainakaan molemmat emme siis ole Hengen johdossaedes alkeissa. Ja väärä suunta on varma niillä, jotka ovat mukana tekemässä kompromisseja,ekumeniaa. Vastaus ei voi olla kaikki totuus, koska Hän on luonteeltaan seurattava.

Harri Veijonen

5. 12. 1997