MATKAHAVAINTOJA RAAMATUN MAILTA I-III
Olemme jälleen saaneet kirjastoon Arthur Hjeltin teokset sarjassa "Matkahavaintoja Raamatun mailta":
1. Matka Siinaille. Otava 1914,
2. Ylös Jerusalemiin. Otava 1915,
3. Jerusalemista Damaskoon, Otava 1917.

MATKA SIINAILLE - YLÖS JERUSALEMIIN - JERUSALEMISTA DAMASKOON

YLÖS JERUSALEMIIN MONESSA MERKITYKSESSÄ
Pääsiäisenä 2002 kävin tapani mukaan Lauritsalan ev. lut. kirkolla Ylös Jerusalemiin -tapahtumassa. Professori Arthur Hjeltin teossarja, varsinkin "Ylös Jerusalemiin" tutkimukseni kohde nyt.

MATKA SIINAILLE

Keväällä vuonna 1911 Aapeli Saarisalon oppi-isä, Arthur Hjelt sai tilaisuuden tehdä matkan itäisille maille. Tutkimusmatkallaan oli kaksi päämäärää. Ensiksikin hän aikoi käydä Siinain niemimaalla kuuluisassa P. Katariinan luostarissa tutkimassa siellä säilytettyjä vanhoja syyrialaisia käsikirjoituksia; toiseksi hän halusi tutustua Palestiinan maahan ja kansaan, sen merkkipaikkoihin ja muinaisjäännöksiin.
PALESTIINA JA KYMIJOKI. Veijonen: Palestiina oli siis alueen nimitys kuten Skandinavia täällä, johon emme hyväksy Venäjän valtiota, vaikka se näyttää tulevankin Suomeen heti Palestiinan valtion tultua Israelin valtioon. Enää ei ole autoni hajonnut Tampereen matkalla edes Kymijoen rantaan, kuten juuri siihen ainakin kolmesti hajosi ennen kuin olin tajunnut Tukholman profeetan sanoman: "Venäjä etenee nopeasti Kymijoen rantaan" liittyvän ehdottomasti juuri minuun ja tarkistettuna eteenpäin levitettäväkseni.

Matka Siinaille -teoksessa 43 valokuvaa, kaikki paikalla otettuja. Kolme kuvaa Kairosta ovat kand. Wienholdin, joka oli Arthur Hjeltin matkatoveri. Muutama kuva Jerusalemin amerikkalais-skandinavialaiselta siirtokunnalta, American Colony. Teoksessa lainattu Georg August Wallinin kirjeitä, teoksesta S. G. Elmgren: Georg August Wallins Reseanteckningar från Orienten åren 1843-1849 (3. osa, Helsinki 1865). Matka Siinaille 198 sivua + kartta.
KAIRO. Hjelt: Kairo on Afrikan ja muhamettilaisen maailman suurin kaupunki. Kairo on islamin luoma, siis Egyptin kaupungiksi verattain nuori. Tienoolla oli aiemmin vanha Babylon niminen linnoitus, jonka Joosefuksen tiedonannon mukaan Kambyseen palkkasoturit v. 525 eKr. kuuluvat perustaneen.
P. KATARIINAN LUOSTARI. Hjelt: Vanhin meidän päiviimme säilynyt luostari. Sen rakensivat hajallaan olleet Siinain munkit, kertovat kaesarealainen Prokopius, keisari Justinianuksen elämäkerran kirjoittaja, sekä Eutychius, joka oli Aleksandrian patriarkkana 9:nnen vuosisadan lopulla.
LUOSTARIN KIRJASTOSSA. Luostarin kirjasto, johon oli kerääntynyt kirjallisia muistomerkkejä 1500 vuoden ajalta, oli saavuttanut kuuluisuuden varsinkin Const. Tischendorfin löytöjen kautta. Hän etsi vanhoja Uuden Testamentin kreikkalaisia käsikirjoituksia. S. 150 kerrotaan sellaisista löydöistä kyseisestä luostarista v. 1850 tienoilla. Codex Sinaiticus oli kirjoitettu 4:llä vuosisadalla Aleksandriassa. Siinain munkit olivat katkeria siitä, että tämä aarre heiltä vietiin ja väittävät, että se piti vain lainata Venäjän keisarille (Aleksanteri II?), mutta arkkipiispan vuoksi käsikirjoitus jäi sille tielle. Linkki: Aleksandrian kirjastot Jaakko Frösén: "Vielä kuuluisampi lienee satakunta vuotta vanhempi Pyhän Katariinan luostarista löydetty 300-luvun 1460-sivuinen Codex Sinaiticus, joka myös lienee kirjoitettu Aleksandrian kirjastossa ja jossain vaiheessa evakuoitu Siinaille. Käsikirjoituksen kopiointiaikana Pyhän Katariinan luostaria ei vielä ollut. Molemmat ovat nykyään Lontoossa British Libraryssa." PS. Codex Sinaiticuksen vaiheista otettaisiin tietoja tänne. HV.

YLÖS JERUSALEMIIN

JAFFA. Tasaisena keltaisena juovana kohoaa Palestiinan rannikko Välimeren sinipinnasta. Noin jatkuvat Hjeltin matkahavainnot Raamatun mailta osassa II: Ylös Jerusalemiin. Teos sisältää 51 kuvaa.
JAFFASTA JERUSALEMIIN. Kierrettyään Jaffan appelsiinipuutarhat saapui juna Saaroniin. Veijonen: Tuskin arvasi Hjelt, että parhaimmista, Jaffa-appelsiineista tulisi vielä kielletty hedelmä Suomessakin, kiitos perkeleellisten Arafatin joukkojen! Suomessa muistetaan, että katsottiin pahaksi munaukseksi, kun Arafatille tarjottiin israelilaisia Jaffa-appelsiineja.
PYHÄ YRJÖ. Hjelt: Palestiinasta on kotoisin se lohikäärme, jota vastaan P. Yrjö esitetään taistelevan; tätä taistelua esittävä vanha korkokuva oli nähtävänä Lyddan kirkon seinässä. Lohikäärme on myöhäisempi toisinto Jaffan muinaisesta merihirviöstä. - Muhamettilaiset sekoittavat P. Yrjöä ja profeetta Elijaa, Messiaksen edelläkävijää, toisiinsa, opettavat, että Antikristus tulee voitetuksi Lyddan portilla. Jaffasta Lyddaan on parikymmentä kilometriä.
HARAM ESH-SHERIF ELI TEMPPELIALUE.
Jaffaportilla vallitsi vilkas liikenne. Saavuimme Ketjuportille (Bab es-Silsele), joka on yksi niistä seitsemästä portista, jotka kaupungista johtavat Haram esh-Sherifiin eli Temppelialueelle. Turkkilaisesta poliisista saimme saattomiehen pyhälle alueelle, jonne 1850-luvulle asti ei ketään kristittyä päästetty. Kalliomoskeija (Kubbet es-Sakra). Mikä on tuo kallio, jolle islam on pystyttänyt pyhäkkönsä? Se on paikka, jossa Israelin pyhä uhrituli loimusi joka päivä Daavidin ajoista alkaen. Daavid osti sen itselleen ja rakensi kalliolle alttarin, jolla uhrasi polttouhreja ja kiitosuhreja Herralle, ja "Herra leppyi ja vitsaus lakkasi Israelista" (2 Sam 24: 16-25). Veijonen: Maailman suurimpia RIKOKSIA rakentaa perkeleellinen Allahin moskeija Jumalan temppelin paikalle! Mutta vielä kaikista TUOMIOJAMAISISTA KUSIPÄISTÄ PÄÄSTÄÄN! Paikalle tulee MESSIAS JEESUKSEN, JUMALAN TEMPPELI, vaikka juutalaisetkin uskovat saavansa siihen oman temppelinsä.

JERUSALEMISTA DAMASKOON

Kolmannessa ja viimeisessä matkakertomuksessa esiintyy tuon tuostakin nimi professori, tri Gustav Dalman, Jerusalemin saksalaisen arkeologisen laitoksen johtaja vuodesta 1902. Dalmanin tutkimukset teoksessa "Palästinajahrbuch des Deutschen evangelischen Instituts ... zu Jerusalem". Hjelt kiittää kustantaja Otavaa, joka sota-ajan vaikeuksista huolimatta julkaisi sarjan arvokkaassa typograafisessa asussa ja runsaasti kuvitettuna. Veijonen: Suurista kustantajista juuri Otava kustansi myös tarkimman lopun ajan kuvauksen, "Maailmanloppu 1999", mutta Suomen kustannustoiminnassa oli silmiinpistävää LUOPUMUS kohti loppua eli kustannettiin aina vain enemmän sellaista PASKAA, mitä kansa halusi loppuunsa kulkiessaan.
MAALISKUUN 30. PÄIVÄNÄ
Kirjan alussa satutaan mainitsemaan juuri tämä päivämäärä, jona siitä tietämätönnä tätä kirjaan: "Maaliskuun 30 pnä" 1911 aikaisin aamulla Hjeltin retkikunta lähti Jerusalemista Damaskoon mainitun saksalaisen arkeologisen laitoksen edustalta.
DAMASKO. Damaskolaisen Naemanin sanat profeetta Eliaalle: "Eivätkö Damaskon virrat Abana ja Parpar ole kaikkia Israelin vesiä paremmat?" (2 Kun 5:12). Abana on Damaskon elonantaja ja ylläpitäjä. Damaskoa sanotaan maailman vanhimmaksi kaupungiksi. Damaskossa on "Suora katu" (Derb el-Mustakim), jonka varrella oli Saulus Tarsolaisen majapaikka Juudaan talossa (Ap 9:11). "Suoran kadun" eli kaupungin läpi lännestä itään kulkevan "Pitkän basaarin" itäisessä päässä on (siis vuonna 1911) kristittyjen kortteli, kaupungin kurjin osa. Siellä näytetään pienen kujan varrella taloa, jossa kääntyneen Sauluksen sielunhoitaja Ananias (Ap 9:10-) olisi asunut. Roomalaiskatoliset, jotka ovat valmiit uskomaan mitä hyvänsä, kun on kysymyksessä "pyhä paikka", ovat ostaneet itselleen talon ja sisustaneet sen kappeliksi.
Löytyi myös paikka, jossa väitetään Paavali lasketun korissa maahan, kun hänen oli paettava Damaskosta (Ap 9:24; 2 Kor 11:32). Vielä kuului käydä katsomassa erästä kaupungin muurin ulkopuolella olevaa rappeutunutta taloa, jota sanotaan syyrialaisen Naemanin taloksi (2 Kun 5). Hjelt ei mainitse Damaskon tulevaa tuhoa. Perjantaina huhtikuun 28. pnä 1911 päättyi Arthur Hjeltin matka Raamatun maissa.

LINKIT:

Arthur Hjeltin kirjallinen tuotanto

Seurakuntalainen-lehti, maaliskuu 2002 -numero sis. uutinen matkakirjoista ja Hjeltin kirjallisen tuotanto -sivun synnystä

Aapeli Saarisalon kirjallinen tuotanto

http://go.to/veijonen/