ROLLIKKA

Kuva: Rollikka numero 3 kääntymässä Kalevanpuistotieltä Puolimatkankadulle

Nysse tulee, olen sanonut tamperelaisista linja-autoista. Mutta "sarvipäisillä" lapsuuteni linjabiileillä oli oma nimensä: rollikka.
Julkinen liikenne lapsuuteni maisemissa Tampereen Petsamossa alkoi vuonna 1926 reitillä Petsamo-Pyynikki. Tampereen Liikenne Oy:n myötä vuonna 1935 julkiseen liikenteeseen tuli järjestelmällisyyttä. 1. 1. 1937 lähtien yhtiö sai yksinoikeuden kaikkiin Tampereen linjoihin. Vuonna 1949 kaupunkibussit siirtyivät Tampereen Kaupungin Liikennelaitokselle.
TKL rakennutti sähköjohtimet ensin kaupungin keskustaan, Koskipuiston kulmille. Varsinkin pakkasella johdinauto iski sarvistaan pienimuotoista sinertävää kipinöintiä kuin ilotulitusta. Keväällä vuonna 1950 johdinlinja-autot eli rollikat kulkivat Pyynikintorilta jo Petsamoon. Petsamon linjan numero oli ja on edelleenkin 3. Linjoja oli myös mm. Lappiin ja Härmälään, edellinen numerolla 2 ja jälkimmäinen 1. Rollikoissa oli ainakin 1960-luvulle saakka erikseen naispuolinen rahastaja omalla istuimellaan auton takaosassa, mistä käytiin sisään. Rollikat olivat Tampereella käytössä vielä 1970-luvulla, yhteensä lähes 30 vuotta. Koko lapsuuteni lempilapsi, se oli rollikka.

ROLLIKAN ELINKAARI YHTENEVÄ IMPILINNAN KANSSA
Ensimmäisen vuosikymmeneni asuinpaikka Impilinna oli olemassa suunnilleen saman ajan kuin Rollikat Tampereella.
Minulla on kuva jo Impilinnan mäeltä ennen Impilinnaa, mutta Impi.htm eli Impilinna-sivulleni lisäsin nyt kuvan, missä Impilinnassa viimeisiä viedään. Vuosi on 1976 ja edessä näkyvässä rivissä oikealla näkymättömissä olevan C-rapun hellat, joista siis joku oli se, mistä 10 vuotta hyvät pullat ja muut murkinat sain. Harri Veijonen.

Kuva: Rollikka numero 3 kääntymässä Kalevanpuistotieltä Puolimatkankadulle Taustalla häämöttää aseman torni.

Uutisissani 18. 6. 2001. wwnet.fi/users/veijone

18. 6. 2001. HOME